Thursday, October 29, 2009

Bajet 2010 - Kad Kredit (Budget 2010 - Credit Card)


"Dewasa ini perangkaan menunjukkan bahawa penggunaan kad kredit adalah semakin meluas. Bilangan kad kredit meningkat daripada lebih 2 juta pada tahun 1997 kepada 11 juta sehingga Ogos 2009. Bilangan tersebut tidak termasuk kad caj sebanyak 285 ribu yang telah dikeluarkan pada ketika ini. Sebagai langkah untuk menggalakkan perbelanjaan berhemah, Kerajaan mencadangkan cukai perkhidmatan sebanyak 50 ringgit setahun dikenakan ke atas setiap kad kredit utama dan kad caj, termasuk kad yaang diberi percuma. Kerajaan juga mencadangkan cukai perkhidmatan sebanyak 25 ringgit setahun dikenakan ke atas setiap kad kredit tambahan. Langkah ini akan berkuat kuasa mulai 1 Januai 2010."

Apa maksudnya?

Ini maknanya bermula 1 Januari 2010, charge akan dikenakan sebanyak RM50 setahun bagi setiap kad kredit utama dan kad caj. Di samping itu, RM25 setahun dikenakan kepada kad kredit tambahan.

Komen:

Sekiranya dalam market ada 50% kad kredit utama dan 50% kad kredit tambahan, Kerajaan akan memperoleh pendapatan daripada kad kredit sebanyak RM412.5 juta setahun dan RM14.25 juta daripada kad caj. Semuanya berjumlah RM426.75 juta setahun. Pendapatan ini akan digunakan untuk pembangunan negara.

Pada pandangan saya, ianya tidak akan mengurangkan penggunaan kad kredit dan tak ramai orang akan cancel kredit card yang ada sekarang dengan pengenalan cukai ini. Walau bagaimanapun, bagi yang mempunyai banyak kredit card i.e. 6, cukai yang kena dibayar ialah RM300 setahun. So kalau kad tu tak utilise, saya berpendapat baik di cancelkan sebelum akhir tahun ini. Buat apa nak pegang kad kredit kalau kita tak guna. Seperti yang saya sarankan sebelum ini, limit kan kad kredit sebanyak dua sahaja.

Diharapkan dengan ini, dapatlah kiranya tujuan utama pengenalan cukai ini, menggalakkan perbelanjaan berhemat dapat dicapai.

No comments: