Saturday, September 12, 2009

Sholat Subuh di Masjid

Seorang pemuda bangun pagi2 buta untuk bersholat subuh di Masjid .



Dia berpakaian, berwudhu dan berjalan menuju ke masjid .




ditengah jalan menuju ke masjid, pemuda tersebut terjatuh dan pakaiannya kotor.

Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang kembali kerumah.

Di rumah,
dia menggantikan bajunya, berwudhu, dan.. LAGI..
berjalan semula menuju ke masjid .


Dlm perjalanan kembali ke masjid ,

dia jatuh lagi di tempat yg sama
!

Dia.... sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali semula ke rumahnya.

Dirumah, dia, sekali lagi
, mengantikan bajunya lagi,
berwudhu dan berjalan semula menuju ke masjid .

Kali ini.... Di tengah jalan menuju ke masjid ,
dia bertemu dengan seorang pemuda yg sedang memegang lampu.

Dia bertanya pada pemuda kedua tersebut, dan pemuda kedua itu menjawab "
Saya melihat anda jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid ,
jadi saya bawakan lampu ini
untuk menerangi jalan anda.'


Pemuda pertama mengucapkan terimakasih dan mereka berdua berjalan bersama2 ke masjid .

Apabila sampai di masjid....
pemuda pertama pun mengajak pemuda kedua yang

membawa lampu untuk masuk dan sholat subuh bersamanya.

Namun.... Pemuda kedua menolak....

Pemuda pertama mengajak lagi
sehingga berkali2 dan lagi.... jawapannya tetap sama....

Akhirnya.... Pemuda pertama bertanya....
"Kenapa engkau menolak untuk masuk ke masjid dan bersholat?
"

Pemuda kedua menjawab....

Aku adalah Setan (devil/ evil)


Pemuda pertama itu terkejut dengan jawapan dari pemuda kedua itu....


Setan itu
kemudian menjelaskan....
'Aku melihat kamu berjalan ke masjid ,

dan akulah yg membuatkan kamu terjatuh.
Ketika kamu pulang ke rumah,

membersihkan badan dan kembali ke masjid,


Allah telah memaafkan semua dosa2mu
..


Saya membuatmu jatuh lagi untuk kedua kalinya, namun
itupun tidak mampu mengubah fikiranmu untuk tinggal dirumah sahaja,
Malahan kamu tetap memutuskan
untuk terus ke masjid .

Karena hal itu,
Allah telah memaafkan dosa2 seluruh anggota keluargamu.

Aku
KHAWATIR....
jika aku membuat kamu terjatuh lagi untuk kali ketiga....
jangan2
Allah akan memaafkan dosa2 seluruh penduduk desamu,
jadi aku harus memastikan bahwa anda sampai di masjid dgn selamat.......'


****************************************
Iktibarnya..
Janganlah biarkan
Setan mendapat keuntungan dari setiap usahanya.
Jangan melepaskan
sebuah niat baik yg hendak kamu lakukan karena kamu tidak pernah tau ganjaran yg akan kamu perolehi..
dari segala kesulitan yg kamu temui dalam usahamu utk melaksanakan niat baik tersebut.

No comments: